annatext.serwis
Temat: Ako Jo Danzetsu
...z ojców kina japońskiego; nieznane na Zachodzie do r. 1979)
- "Chushingura". reż. Inagaki Hiroshi, 1962 (pierwsza kolorowa wersja wyreżyserowana przez znakomitego twórcę filmów historycznych mającego na swoim koncie m.in. nagrodzonego w 1954 roku oskarem "Samurai: The Legendo of Musashi Miyamoto" z Mifune w roli tytułowej)
- "Ako jo danzetsu" - czyli tytuł omawiany
- "Shijushichinin no shikaku", reż. Ichikawa Kon, 1994 (jedna z ostatnich wielkich prób zmierzenia się z historią o 47 wiernych roninach podjęta przez żywą legendę japońskiej reżyserii - omawianie twórczości Ichikawy nie miałoby w tym miejscu żadnego sensu...)
Powstało naturalnie o wiele więcej filmowych wersji Chushingury (łącznie z 52 odcinkowych serialem telewizyjnym), niemniej ich jakość artystyczna i techniczna bywała różna. Co do ww. pozycji, to są one...
Źródło: azunime.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=147
Temat: Kinematografia japońska
...plemieniaâÂÂ, po japońsku nazywany taiyÄąÂ-zoku. Filmy tego nurtu, przepełnione okrucieństwem, erotyką i nihilizmem, były manifestem ówczesnej młodzieży, buntującej się przeciw godzeniu się z losem, postępującej stabilizacji i spokojowi. Obrazowały gwałtowny konflikt pokoleń. Głównym przedstawicielem âŸsłonecznego pokoleniaâÂÂ, zapowiadającego, mającą wkrótce nastąpić japońską nową falę, był Ichikawa Kon, a pierwszym filmem nurtu jego Pokój kar (Shokei-no heya,1956). Japońska nowa fala Lata 60te przyniosły kolejne zmiany w japońskim kinie. Równocześnie z francuską wyłoniła się japońska nowa fala, której zapowiedzią były już filmy twórców zaliczanych do âŸsłonecznego plemieniaâÂÂ. Filmy japońskiej nowej fali odzwierciedlały nastroje i problemy młodzieży, jej niezadowolenie, rozczarowanie i brak...
Źródło: kino-azja.pl/viewtopic.php?t=736